Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Teşkilatı (OECD) tarafından 3 yılda bir, 15 yaşındaki öğrencilerin kazandıkları bilgi ve becerileri değerlendiren Program for International Student Assessment- Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı (PISA) testinin 2022 sonuçları açıklandı.
AKP’lilerin sevinçle karşıladıkları sonuçlara göre Türkiye, 2022 yılında “fen, matematik ve okuma” alanlarında sıralamasını geçtiğimiz döneme göre 3 ila 5 sıra yukarı taşıdı. Ancak OECD ülkeleri arasında ortalamanın altında kaldı.
Hatta Milli Eğitim Bakanı Yusuf Tekin, “2022 PISA araştırmasından elde edilen veriler ışığında 2003 yılından günümüze dek eğitimde fırsat eşitliğinin sağlanması için yapılan uygulamaların olumlu neticelerinin olduğu anlaşılmaktadır.” ifadelerini kullandı.
Bakanın başarılı bulduğu tabloyu şöyle bir özetlersek; Türkiye, 37’si OECD ülkesi olmak üzere 81 ülkenin katıldığı bir araştırmada yer alıyor. Araştırmanın sonucuna göre Türkiye 81 ülke arasında 39’uncu, OECD ülkeleri arasında ise 32. Sıraya yükselmiş.
İşte tarikatlarla toplantılar yapıp eğitimi tarikatlara teslim eden Milli Eğitim Bakanı’nın ve yandaş basının sevinç çığlıkları attığı sonuç, Türkiye’nin 2018 yılında 33 olan sıralamasının 32’ye çıkması. Genel sıralamada ise Türkiye matematikte 39, fende 34 ve okumada 36. sırada yer aldı.
Burada OECD ülkeleri sıralamasındaki yerimizi baz almak daha doğru olur. OECD ülkeleri arasında Türkiye son 5’te yer alıyor. Türkiye açısından korkunç olan bu sonuç, AKP’liler tarafından sevinçle karşılanıyor.
AKP’liler Türkiye’yi öyle bir vasatlığa alıştırdılar ki, vasatlıkta iki puan artınca seviniyorlar.
AKP’liler belki de eğitimi bitirdikleri için seviniyorlardır. Gerçi Türkiye 81 ülke arasında 81. olsaydı daha çok sevinirlerdi ama olsun, şimdilik OECD ülkeleri arasında sona güreşmek de onlar için başarı sayılabilir.
PISA 2022’nin sonuçlarına göre matematikte Türkiye’deki öğrencilerin yüzde 39’u temel yeterlik düzeyinin altında. Yani her 10 öğrenciden 4’ü temel matematik yeterliliğine sahip değil. Anlayacağınız bakkal hesabı bile yapamaz halde.
Okuma alanında öğrencilerin yüzde 29’u temel beceri düzeyi altında kaldı. Bu demek oluyor ki, her 10 öğrenciden üçü okuduğunu anlamıyor. Öğrencilerin 3’te biri okuduğunu anlamıyor. İşte AKP’nin “yerli ve milli” eğitiminin Türk çocuklarını getirdiği nokta!
PISA sonuçlarına göre Türkiye’deki öğrencilerin yüzde 28’i okulda yalnız hissederken, yüzde 26’sı kendini yabancı ya da dışlanmış hissediyor. Bu rakamlar AKP açısından bir başarı hikayesi anlatmak için yeterli olabilir. Ancak şunu hemen hatırlatalım, bu başlıkların OECD ülkeleri ortalaması yüzde 16 ve 17. Yani Türkiye, en iyi göründüğü başlıklarda bile ortalamanın 10 puan altında.
Türkiye’deki öğrencilerin 3’te 1’i, yüzde 33, sosyo-ekonomik olarak en alt dilimde yer alıyor. Öğrencilerin yüzde 19’u haftada en az bir kez parasızlıktan öğün atlamak zorunda kalırken OECD ortalamasında bu oran yüzde 8.
Milli Eğitim Bakanlığı’nın yayınladığı PISA raporunun eksik olduğu düşünüldüğünde öğrencilere çok da şey yapmamak gerek diye düşünüyorum. MEB, 491 sayfalık raporu internet sitesinde 191 sayfa olarak “özet” geçmiş.
MEB’in “özet”ine girmeyen kısımlarda ne mi var?
Örneğin biraz yukarıda bahsettiğim öğrencilerin yüzde 19’unun haftada bir kez derse aç girdiği kısım var ya, işte bu tip bölümler MEB’in “özet”inde yer almıyor.
Eğitimi tarikatlara teslim eden, bilimsellikten uzaklaştırıp imamların eline bırakan AKP’nin eğitim karnesi iki kelimeyle özetlenecek olursa: Otur, sıfır!